top of page
  • Sonea Răzvan

1917

1917 este un film epic de război din 2019 regizat, co-scris și produs de Sam Mendes. În film joacă George MacKay, Dean-Charles Chapman, Mark Strong, Andrew Scott, Richard Madden, Claire Duburcq, Colin Firth și Benedict Cumberbatch. Se bazează în parte pe întâmplări povestite lui Mendes de către bunicul său din partea tatălui, Alfred Mendes, și prezintă povestea a doi tineri soldați britanici din Primul Război Mondial cărora li se dă o misiune de a livra un avertisment despre o ambuscadă în timpul unui viitor atac britanic, la scurt timp după retragerea germană pe linia Hindenburg în timpul operațiunii Alberich (Unternehmen Alberich) din februarie-martie 1917.

Filmul este unul plin de suspans, unul care cu siguranță va stârni un sentiment de milă față de personajele principale ale filmului, întrucât acestea sunt puse la grele încercări pentru a putea termina cu succes misiunea care le-a fost atribuită. În timpul călătoriei tinerilor către aliații lor, aceștia sunt supuși unor probe precum momentele în care au fost prinși într-un adăpost subteran creat de forțele inamicului, mult mai bine organizate și mai eficiente decât trupele britanice.

Unul dintre cele mai emoționante momente este cel în care tovarășii de drum poposesc într-o locuință abandonată, privind la cerul senin pe care se dădeau lupte aeriene grele între germani și compatrioții lor. În clipa în care un avion inamic este doborât, acesta se prăbușește lângă soldați, care, în ciuda traumelor pe care le-au suferit de-a lungul anilor de război, dau dovadă de compasiune față de omul rănit, încercând să-l ajute. Din păcate ajutorul nu este bine primit, inamicul făcând un gest care le va afecta teribil călătoria tinerilor.

Personal, acest film și-a făcut loc cu ușurință în topul preferințelor mele, întrucât efectele, talentul actorilor și scenele audio-video sunt de înaltă calitate. Costumele sunt realiste, reprezentând cu exactitate uniformele soldaților implicați în Primul Război Mondial. Elementele de decor, de asemenea, creează o atmosferă care îl face pe cel care vizionează filmul să aibă impresia că acțiunea se desfășoară în jurul său, el fiind părtaș al acelor tragice evenimente ce au condus la modul în care noi ne trăim viața în ziua de astăzi.

Pe parcursul creației cinematografice trebuie să recunosc că nu m-am putut dezlipi din fața ecranului, fiind captivat de modul în care niște simpli ostași își petrec viața într-un mediu unde oamenii nu mai sunt priviți ca indivizi, ca niște firi speciale și diferite una față de cealaltă, ci, din contră, sunt dominați de frică și sunt percepuți ca fiind o simplă adunătură de britanici care le stau germanilor în calea lor spre o glorioasă victorie. Viețile lor nu mai au nicio importanță, ele fiind doar un număr ce se adaugă la finalul luptelor, când sunt trupele sunt divizate în cei vii, trimiși din nou pe front, și cei decedați, identitățile nereprezentând niciun interes.

În final, tot ce pot spune despre ultimele clipe ale filmului este că m-au impresionat prin puterea emoțiilor și a mesajului transmise prin bucuria și mulțumirea pe care cu toții o simt atunci când știu că vor mai trăi încă o zi, nefiind nevoiți să acum își riște viețile pe câmpul de luptă, unde alți compatrioți de-ai lor și-au găsit sfârșitul.

30 views

Recent Posts

See All