top of page
  • Ioțovici Cosmin

„Hobbitul” De J.R. Tolkien

Romanul fantastic „Hobbitul” scris de J.R. Tolkien, profesor de literatură anglo-saxonă, a fost publicat în anul 1937. Opera este considerată a fi o reinterpretare de tip alegoric a vieții autorului, dar Tolkien a respins această teorie.

Tolkien ne spune povestea lui Bilbo Baggins, un hobbit care nu era ca toţi ceilalţi deoarece, prin alianţe familiale, se înrudea cu elfii. El are parte de o călătorie inițiatică, evoluând și maturizându-se pe parcursul operei. Armele pe care le folosesc personajele - săbii, arcuri și săgeți și pumnal - ne face să credem că acţiunea se petrece cu mult timp în urmă.

Tărâmul hobbiţilor se găsea sub teroarea dragonului Smaug Magnificul. Acesta pusese stăpânire pe averile întregii suflări şi acum trona pe o avere cât un munte. Vrăjitorul Gandalf a scris pe uşa vizuinii lui Bilbo Baggins « Spărgător şi mare căutător de comori « . Văzând asta, la vizuina sa sosesc treisprezece războinici din seminţia gnomilor: Balin, Glóin, Bifur, Bofur, Bombur, Dwalin, Ori, Dori, Nori, Óin, Kíli și Fíli. În fruntea lor se afla Thorin. Cei treisprezece gnomi fuseseră alungați de dragon din regatul de sub munte, cu ani în urmă. Ei erau în căutarea unui expert în spargeri şi căutări de comori care să-i ajute să cucerească Muntele Singuratic, să-l învingă pe balaurul Smaug, să redobândească regatul pierdut şi să împlinească profețiile legendelor. Astfel începe aventura lui Bilbo Baggins, care acceptă să-i ajute pe gnomi.

Bilbo Baggins, cuprins de patima aventurii moștenită de la bunicul lui, Toock, pleacă împreună cu gnomii hotărât să înfrunte orice primejdii. Aventurierii conduși de Thorin cad captivi la throlii Tom, Bert şi William. Gandal-vrăjitorul îi salvează, transformând throlii în stane de piatră. Reuşesc să pătrundă apoi în vizuina creaturilor, pentru a lua ceea ce aveau nevoie de acolo. Ei găsesc săbii în vizuină, iar Bilbo Baggins primește o sabie, pe care-o numeşte „Sting” (înțepătură). La Rivendell, ei se întâlnesc cu Elrond cel înțelept, care-i învață câteva dintre secretele hărții găsite.

În Munții Cețoși, goblinii îi capturează și-i duc în adâncurile pământului. Bilbo Baggins se rătăcește de grup încercând să scape de goblini și găsește, din întâmplare, inelul găsit și păzit de Gollum. Acesta îl provoacă pe Bilbo Baggins la un joc al ghicitorilor, unde pierzătorul își pierdea și viața. Ajutat de inel, Bilbo scapă, iar noul „accesoriu” îl va ajuta să treacă numeroase obstacole, salvându-i și pe ceilalți.

În Orașul Lacului, locuitorii speră că gnomii vor reuși să îndeplinească profeția ce prevedea uciderea lui Smaug. Ajutat de inel, Bilbo Baggins pătrunde în vizuina balaurului, fuge cu o cupă de aur. Furios, convins că Bilbo fusese ajutat de cei din Orașul Lacului, balaurul atacă locuitorii, pârjolind totul în cale. Smaug e ucis de către un arcaș priceput care află că locul vulnerabil al monstrului este acolo unde pieptul se unește cu aripile.

Bilbo Baggins găsește Piatra Ark, una dintre bijuteriile familiei lui Thorin, și decide s-o fure. Oamenii lacului, aflând de moartea dragonului, ocupă Muntele, cerând compensarea stricăciunilor pe care le suferise Orașul Lacului. În plus, ei își cer partea din comoara găsită .Însoțiți şi de alte seminții – elfi, goblini – oamenii locului intră în război. Bilbo Baggins, prin firea lui pașnică, a încercat să oprească războiul cu orice preț, cu riscul de a fi considerat trădător. Thorin refuză categoric, în ciuda încercărilor lui Bilbo de a-l convinge să cedeze. Bolg, conducătorul goblinilor moare şi armata lui învinsă. Thorin, Fili și Kili pier în luptă. Bilbo Baggins va accepta numai o mică parte din comoară, a patrusprezecea parte. Cu comoară sau nu, el va reveni acasă bogat. Binele a învins.

Bilbo Baggins a ajuns acasă la timp. Fiind considerat mort, bunurile îi fuseseră scoase la licitație. A trăit liniștit tot restul vieții, scriind memorii, mărturii şi poezii despre această aventură, pe care le-a intitulat « În căutarea comorii ». După ani şi ani a primit vizita gnomilor şi a aflat că Regatul de sub Munte a ajuns un ținut înfloritor. Profețiile din cânturile străvechi fuseseră împlinite.

Mi-a plăcut foarte mult să citesc această carte deoarece, prin felul în care a fost scrisă, mi-a păstrat atenția pe tot parcursul poveștii. Opinia mea e că romanul „curge” când îl citești . Foarte interesant e dialogul dintre personaje, mai ales concursul de ghicitori dintre Gollum şi Bilbo Baggins. Aceasta a fost și partea mea preferată din întreaga carte. Am fost impresionat şi de modul în care John Tolkien descrie situații diferite. Autorul a scris atât de bine cartea încât poți simți că faci parte din aventură. Ești propriul tău personaj.

Recomand această carte tuturor, în special adolescenților și poate adulților care iubesc fantezia și ficțiunea. R.R. Tolkien a creat o lume cu totul nouă, cu creaturi și peisaje care nu există în lumea noastră (de fapt nu au existat niciodată!). Creaturile înfricoșătoare precum goblinii, wargii și dragonii, inelele care te fac invizibil sunt exemple în acest sens.

„Hobbitul” s-a bucurat de numeroase readaptări și ecranizări, reprezentând fondul istoric pentru trilogia „Stăpânul inelelor” ( « Frăţia inelelor », « Cele două turnuri », « Întoarcerea Regelui »), apărută ulterior. În Trilogie, Tolkien continuă lupta dintre bine şi rău. Regatul Binelui şi Regatul Răului luptă pentru a obține un inel magic care poate controla echilibrul puterii în lume.

Romanul a fost nominalizat pentru medalia Carnegie și premiat de New York Herald Tribune, fiind desemnat drept cea mai bună carte de ficțiune pentru copii.

Sursă imagine:

10 views